Viva
la Vida,
Watermelons
1954
Most all Kahlo books
agree that this is Frida's last painting and that 8 days before her death
she added the inscription "Viva la Vida - Coyoacán
1954 Mexico". However, because of the quality of this still life,
I was never convinced that it was painted in 1954. At the end of her life,
Frida was heavily dependent on injections of Demerol and Morphine which
weaken her and left her in a "semi-sleep" state. This seriously
affected the quality of her work. If you compare this Still Life with
another Still Life painted in 1954, "Still
Life with Flag" for example, you will see the difference.
The brush strokes and application of paint are much better and closer
to the Still Life paintings she produced a couple of years earlier, i.e.,
"Still Life Dedicatated to Dr. Fastlicht
- 1952".
In the book "Frida
Kahlo - The Still Lifes", the author, Salomon Grimberg, suggests
that "Viva la Vida" could not have been painted in 1954
and was probably painted in 1952 but the inscription was not included
at that time. Sensing that death was imminent, just days before her death
one last time Frida dipped her brush into the red paint to add the inscription
and sign it
as if she was "signing off". I tend to agree
with his assessment.
|
|
Oil
on masonite
23 ½" x 20"
Frida Kahlo Museum
Coyoacán, Mexico
Óleo sobre fibra dura
59,5 x 50,8
cm.
Museo Frida Kahlo
Coyoacán, México
|
|
Viva la vida,
sandias
1954
La mayor parte de
libros sobre Kahlo están de acuerdo en que esta la ultima pintura
de Frida y que ocho días antes de su muerte añadió
la inscripción "Viva la Vida - Coyoacán 1954 - México".
No obstante, debido a la calidad de esta naturaleza muerta, nunca estuve
convencido de que estuviera pintado en 1954. Al final de su vida, Frida
dependía muchísimo de inyecciones de Demerol y Morfina,
las que la debilitaron y la dejaron en un estado "medio dormida".
Esto afectó seriamente la calidad de su trabajo. Si se compara
esta naturaleza muerta con otra naturaleza muerta pintada en 1954, "Naturaleza
muerta con bandera", por ejemplo, se verá la diferencia.
Las pinceladas y aplicación de la pintura son mucho mejores y es
más cercana a las naturalezas muertas que produjo un par de años
antes, como por ejemplo, "Naturaleza muerta
dedicada al Dr. Fastlich - 1952".
En el libro "Frida
Kahlo - Naturalezas muertas", el autor Salomon Grimberg sugiere
que "Viva la vida" podría no haber sido pintada en 1954
y fue probablemente pintado en 1952, pero la inscripción no se
incluyó en ese momento. Sintiendo que su muerte era inminente,
unos pocos días antes de su muerte, por última vez Frida
puso el pincel en la pintura roja para añadir la inscripción
y firmarla
como si se estuviera despidiendo. Tiendo a estar de acuerdo
con esta opinión.
|