Still Life (Round)1942 Many of Kahlo's still life paintings contain sexual references in which the fruits are transformed into sexual symbols. Sometimes the transformation is very subtle and often overlooked, as in "Fruits of the Earth - 1938", while in others, as in this painting, they are very obvious. In the center of this unusual round still life lies an open papaya that has been transformed into a womb filled with sperm cells swimming about. The coral fungus next to it resembles ovaries while the open cherimoya fruit lying below the bananas resembles female genitalia. This painting was commissioned by the wife of Mexico's President Camacho and was to be hung in the dining-room of the presidential palace. However, when she received the painting she refused to accept it because of its obvious sexual references. The painting then somehow ended up in the possession of Carlos Chávez. In December of 1952, Frida wrote to Carlos requesting that he loan her the painting for an exhibition of her work. Carlos agreed to loan her the painting. The exhibit was held on April 13, 1953, in the gallery of the photographer Lola Alvarez Bravo. When the exhibition closed, the painting was not returned to Carlos. In October of 1953 and again in February of 1954, Carlos wrote to Frida requesting the painting be returned .but it never was. Some speculate that is was never returned because of an ongoing quarrel between Diego Rivera and Carlos. The painting now is on display in the Frida Kahlo Museum. The composition and style of this painting are heavily influenced by the works of one of Frida's most admired painters, Mercedes Zamora. |
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Oil
on copper plate Óleo
sobre cobre |
Naturaleza muerta (tondo)1942 Muchas de las naturalezas
muertas de Kahlo contienen referencias sexuales; los frutos se convierten
en símbolos sexuales. Algunas veces, las transformaciones son muy
sutiles y algunas veces pasan desapercibidas, como en "Frutos
de la tierra" de 1938, mientras que en otros, como en este
retrato, son muy obvios. En el centro de esta poco usual naturaleza muerta,
de forma redonda (técnica llamada tondo) hay una papaya abierta
que ha sido transformada en una matriz abierta, llena de espermatozoides
nadando dentro. Los hongos de color coral a su lado parecen ovarios mientras
que la chirimoya abierta bajo los plátanos se parece a los genitales
femeninos. Esta pintura fue un encargo de la esposa del Presidente de México, Camacho, y la iban a colgar en el comedor del Palacio Presidencial. No obstante, cuando recibió la pintura, ella la rechazó debido a las obvias referencias sexuales. El cuadro entonces
acabó en posesión de Carlos Chávez. En Diciembre
de 1952, Frida escribió a Carlos solicitando que le prestara el
cuadro para una exposición de su trabajo, y Carlos accedió
a prestarle a ella. La exposición se celebró el 13 de Abril
de 1953, en la galería de la fotógrafa Lola Álvarez
Bravo. Cuando se clausuró la exposición, el cuadro no fue
devuelto a Carlos. En Octubre de 1953, y de nuevo en Febrero de 1954,
Carlos le escribió a Frida pidiéndole la pintura
pero
nunca le fue devuelta. |