The Dream
(The Bed)

1940

In Mexico, death is not mourned like in most other countries of the world. In fact, every year on November 2nd, Mexico celebrates the dead with the "Day of the Dead" festival. While it is strange for us that death and festivities can go hand-in-hand, for Mexicans, the two are intricately entwined.

This painting is sometimes referred to as "The Bed". In this painting, as well as others, Frida's preoccupation with death is revealed. In real life Frida did have a papier-mâché skeleton (Juda) on the canopy of her bed. Diego called it "Frida's lover" but Frida said it was just an amusing reminder of mortality. Frida and the skeleton both lie on their side with two pillows under their head. While Frida sleeps the skeleton is awake and watching. The bed appears to ascend into the clouds and the embroidered vines on her bedspread seem to come to life and begin to entwine with her body. The roots at the foot of the bed appear to have been pulled out of the ground. The skeleton's body is entwined with wires and explosives that at any moment could go off… making Frida's dream of death a stark reality. In this painting and in others, Frida uses the "Life/Death" theme…the plants representing the rebirth of life and the skeleton representing death.


 

 

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Oil on canvas
29" x 38 ¾"
Collection of Selma and Nesuhi Ertegun
New York, New York, U.S.A.

Óleo sobre lienzo
74 x 98,5 cm
Colección de Selma y Nesuhi Ertegun
Nueva York, Nueva York, EE.UU.


Photo by Bernard Silberstein
Foto por Bernard Silberstein

 

El sueño
(La cama)

1940

En México, la muerte no se señala con duelo, como en otros muchos países en el mundo. De hecho, cada año, el 2 de Noviembre, México conmemora a sus muertos con el festival de "El día de los muertos". Mientras para nosotros puede sonar extraño que muerte y celebraciones vayan unidas, para los Mexicanos ambas están estrechamente relacionadas.

Este cuadro a veces es llamado "La Cama". En esta pintura, así como en otras, se revela la preocupación de Frida con la muerte. En la vida real, Frida tenía un esqueleto de papier-mache (Judas) en el dosel de su cama. Diego lo llamaba "el amante de Frida", pero Frida dijo que pare ella era solo un divertido recordatorio de su mortalidad. Ambos Frida y el esqueleto están en la cama con dos almohadas cada uno bajo sus cabeza. Mientras que Frida duerme, el esqueleto está despierto y vigilante. La cama parece elevarse hacia las nubes y las enredaderas bordadas en su cobertor parecen cobrar vida y empiezan a enredarse con su cuerpo. Las raíces al pie de la cama parecen haber sido arrancadas del suelo. El cuerpo del esqueleto esta enredado con alambres y explosivos que en cualquier momento pueden explotar…convirtiendo el sueño de muerte de Frida en una dura realidad. En este cuadro y en otros, Frida usa el tema de Vida/Muerte… las plantas representan el renacimiento de la vida y el esqueleto representa la muerte.

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