A Few Small Nips
(Passionately in Love)

1935

Broken-hearted over her husband's affair with her younger sister Cristina, Frida recreated her sorrow and anger in this painting. Her own pain being too great to depict, she projected it onto another woman's misfortune. A newspaper report about an unfaithful woman murdered in an act of jealousy provided Kahlo with the subject matter for this work. The murderer defended his actions before the judge by saying: "But it was just a few small nips!" The violent deed makes symbolic reference to Frida's own mental state and her own emotional injuries. Kahlo confided in a friend that she sympathized with the dead woman since she herself felt "murdered by life"...a reference to the yearlong affair between Diego and Cristina.

In the preliminary sketch for this painting, Frida drew a single dove holding a ribbon with the inscription from a popular song: "My Sweetie Doesn't Love Me Anymore", but in the final painting, the ribbon is held by two doves and bears the title of the painting: "A Few Small Nips". One dove is black, the other white, alluding perhaps to the light and dark sides of love. The text in the sketch continues with: "…because she gave herself to another bastard, but today I snatched her away, her hour has come."

When the painting was finished, Kahlo gave it one final touch to further project her emotions onto her work. In a fit of anger she took a knife and stabbed the frame several times.

In November of 1938, this painting was shown at Kahlo's first solo exhibition at the Julien Levy Gallery in New York City. It was shown with the title: "Passionately in Love".

 

 

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Oil on metal
11 ¾" x 15 ½"
Collection of Dolores Olmedo Patiño
Mexico City, Mexico

Óleo sobre metal
30 x 40 cm.
Colección de Dolores Olmedo Patiño
Ciudad de México, México

 

Pencil Sketch Study for Painting
estudie para pintar

 

 

Unos cuantos piquetitos
(Apasionadamente enamorado)

1935

Con el corazón roto por la aventura de su esposo con su hermana menor, Cristina, Frida reflejó su dolor e ira en esta pintura. Su propio dolor era tan profundo que, incapaz de pintarlo en primera persona, lo proyectó en la desgracias de otra mujer. Un periódico publicó una noticia acerca de una mujer asesinada por celos, y esto dio a la artista el sujeto ideal para su trabajo. El asesino se defendió delante del juez diciendo: “ Pero sólo fueron unos cuantos piquetitos!". Este hecho violento es una referencia simbólica al propio estado mental de Frida y sus propias heridas emocionales. Kahlo le confió a una amiga que simpatizaba con la mujer muerta ya que ella misma se sentía "asesinada por la vida"…una referencia a la aventura amorosa entre Diego y Cristina que duró un año.

La leyenda que sostienen las palomas, un símbolo de amor, irónicamente lleva el titulo del cuadro. Una paloma es negra, la otra blanca, quizás aludiendo a las caras luminosa y oscura del amor. El texto en el esbozo continúa con "...porqué se entregó a otro bastardo, pero hoy me la llevé, su hora ha llegado"

Cuando el cuadro estaba acabado, Kahlo le dió un toque final para proyectar más a fondo sus emociones en su trabajo. En un ataque de ira, agarró un cuchillo y apuñaló el marco varias veces.

En Noviembre de 1938, este cuadro se mostró en la primera exposición de Kahlo en solitario en la Galería Julien Levy de Nueva York. Se mostró con el título: "Apasionadamente Enamorada" (Passionately in Love).

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