Portrait of
Luther Burbank

1931

Luther Burbank was a horticulturist best known for his unusual vegetable and fruit hybrids. In this portrait Frida shows Burbank himself as a hybrid: half man, half tree. When Burbank died in 1926, his body was buried under a tree on his California property.

In this painting her work has turned away for the first time from the straightforward representation of external reality. Since this portrait was painted in San Francisco, her contact with Surrealism in San Francisco could partly account for the change in style. Or, it could be straight from her Mexican culture, where the metamorphosis of humans into plants or animals is a common theme in art.

Burbank is shown holding an uprooted plant, no doubt one of his hybrids, but instead of planting it, he himself is planted. His lower legs are transformed into a tree trunk whose roots are fed by what Frida said was his own corpse. This painting is the first statement of a favorite Kahlo theme that would appear in many future paintings: "the fertilization of life by death".

 

 

 

 

 

 

(Click Here to View Larger Image)
(Pinche aquí para ver la imagen aumentada)

Oil on masonite
34 ¼" x 24 ¼"
Dolores Olmedo Patiño Museum
Mexico City, Mexico

Óleo sobre fibra dura
87 x 62 cm.
Museo Dolores Olmedo Patiño
Ciudad de México, México

Draft Study for Painting
Estudio borrador para la pintura

 

Retrato de
Luther Burbank

1931

Luther Burbank fue un horticultor famoso por sus inusuales híbridos vegetales y frutales. En este retrato, Frida muestra a Burbank como un híbrido: mitad humano, mitad árbol. Cuando Burbank murió en 1926, su cuerpo fue enterrado bajo un árbol en su propiedad de California.

En éste retrato, por primera vez, el trabajo de Frida ha abandonado la representación literal de la realidad externa. Ya que este retrato fue pintado en San Francisco, su contacto con el movimiento Surrealista en San Francisco podría ser el causante en parte de este cambio en estilo. O podría ser producto de su cultura Mexicana, donde la metamorfosis de humanos en plantas o animales es un tema común en arte.

En éste retrato, Burbank sostiene una planta desenterrada, sin duda uno de sus híbridos, pero en lugar de plantarla, el mismo está plantado. La parte inferior de sus piernas se ha transformado en el tronco de un árbol cuyas raíces se alimentan de lo que Frida dijo era el propio cadáver de Burbank. Este retrato es la primera manifestación de uno de los temas favoritos de Kahlo que aparecería en muchas de sus futuras pinturas: "la fertilización de la vida por la muerte".

Home Page * Main Menu

Principal * Menú Principal