Portrait of a
Woman in White

1929

This painting is remarkably similar in style and content to a 1929 Kahlo self-portrait entitled "Time Flies". The subject in this painting is posed between a pulled back pair of drapes in front of a balcony window. The young woman in her white attire projects a sense of purity and innocence.

The identity of the woman in the unfinished portrait remained a mystery until 2014 when two site visitors, both nephews of the "mystery woman", provided the following information and photo about the identity of the woman in this painting:

"The lady in the Kahlo painting 'Portrait of a Woman in White' is my aunt Dorothy, maiden name: Dorothy Brown, married name: Dorothy Fox. She was a Spanish teacher who lived in California and I was told she and Frida met through a mutual friend."

-Steve Brenner

"Don't know how the two met, but Dorothy was kind of artsy, having written for radio soap operas in Los Angeles in the 40's and 50's. As you can tell from her association with Frida, she liked the glamorous life, associating with the artistic and intellectuals of the time. Pretty smart cookie, as well; she entered UCLA at age 15".

-Daniel Brown

The portrait was painted in Mexico while Dorothy was visiting there. It's unclear as to why the painting was never finished. Some speculate that the mystery woman was merely a casual acquaintance and the friendship ended before the painting was finished. Others believe that the woman was Frida's first lesbian lover and their relationship ended abruptly and so did work on the painting. Or, it could simply be that the painting was commissioned by Dorothy or it was a gift to Dorothy from Frida but Dorothy left the country before it could be finished. It's interesting to note that the unfinished portions of the painting would not require Dorothy's presence in order to finish the painting….and then it could have been sent to her. So why wasn't it finished…..?

Had the banner at the top of the painting been inscribed as intended, it may have provided the answers to the mystery surrounding this painting.

 

 

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Oil on canvas
47" x 32"
Private Collection

Óleo sobre lienzo
119 x 81 cm.
Coleccíon privada

Dorothy Brown-Fox

 

Retrato de una
mujer de blanco

1929

Este retrato se parece mucho en estilo y contenido al autorretrato de Kahlo pintado en 1929, "El tiempo vuela". El sujeto en este retrato posa entre dos cortinas abiertas enfrente de un balcón. La joven con su traje blanco proyecta una idea de pureza e inocencia.

La identidad de la mujer en el retrato inacabado fue un misterio hasta el 2014 cuando dos visitantes de nuestro sitio web, ambos sobrinos de la “mujer misteriosa” nos dieron la siguiente información acerca de la identidad de la mujer en este cuadro, así como una foto.

“La dama en el cuadro de Kahlo “Retrato de una mujer en blanco” es mi tía Dorothy, nombre de casada: Dorothy Brown, nombre de casada: Dorothy Fox. Era una maestra de español que vivía en California y me dijeron que ella y Frida se conocieron a través de un amigo mutuo.

- Steve Brenner-

“No sé cómo se conocieron, pero Dorothy era así como artística, habiendo escrito para radionovelas en los años 40 y 50. Como puede deducir de su asociación con Frida, le gustaba la vida glamurosa, asociándose con los artistas e intelectuales de su tiempo. Una mujer muy lista también, entro en UCLA cuando tenía 15 años”

-Daniel Brown

El retrato se pintó en México mientras Dorothy estaba allá de visita. No está claro porque Frida no acabó el retrato. Algunos especulan que la mujer misteriosa era simplemente una amistad casual y la amistad acabó antes de que acabara el retrato. Otros creen que la mujer fue el primer amor lésbico de Frida y su relación acabo abruptamente al igual que el retrato. O podría ser simplemente que Dorothy encargó el retrato o fue un regalo de Frida a Dorothy pero Dorothy se marchó del país antes de que pudiera acabarlo. Es interesante el darse cuenta de que las porciones inacabadas de la pintura no requerirían la presencia de Dorothy para acabarla… y entonces podría haberle enviado el cuadro. Entonces ¿por qué no lo acabo?

Si la inscripción en la parte de arriba del retrato hubiera sido completada, podría habernos dado las respuestas al misterio que rodea a este retrato.


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