Portrait
of
Alejandro Gómez Arias
1928
This painting is
a portrait of Frida's boyfriend Alejandro Arias. It is painted in a conventional
portrait style similar to that of a photograph
a sharp contrast to
the Renaissance style of her previous portraits.
The legend in the upper right corner of the painting reads: "Alex,
with affection I painted your portrait, that he is one of my comrades
forever, Frida Kahlo, 30 years later".
In 1922, Frida began classes at the National Prep School in Mexico City.
There she met and fell in love with Alejandro Gómez Arias. For
three years they were inseparable. Alex, as Frida called him, was with
her on that rainy September afternoon in 1925 when the bus they were riding
was struck by a trolley. Alejandro was not seriously injured and it was
he who convinced the doctors at the Red Cross Hospital to attend to Frida
after they had left her thinking she was too seriously injured to ever
survive. Without his persistence Frida probably would have died.
While recovering from the accident, Frida wrote countless letters to Alex.
In her letters she complained about the pain and about being bedridden,
asking him sometimes, "what is going to happen in 30 years",
or "how am I going to be when I am 30".
Frida and Alex separated in June of 1928 and Frida quickly turned her
attention towards Diego Rivera.
This painting's status
was "whereabouts unknown" for several years but, through
his heirs, surfaced again following the death of Gómez Arias in
1990. It was on display at the 2005 Kahlo exhibit at the Tate Modern in
London and again at the Palace of Fine Arts Museum in Mexico City for
the 100th anniversary exhibit. Rachel Tibol, a well known Mexican art
critic and author of several Kahlo books, viewed the painting at the exhibit
in Mexico City and declared it a "fake". However, in
a 1950 interview by Olga Campos, Frida described the painting which confirmed
it's authenticity.
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Oil
on wood
24" x 16"
Private Collection, Mexico
Óleo sobre madera
61,5 x 41 cm.
Colección privada, México
Photograph
of Alejandro
(Foto de Alejandro)
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Retrato de
Alejandro Gómez Arias
1928
Este retrato es un
retrato del novio de Frida, Alejandro Arias. Estaba pintado en el estilo
de un retrato convencional, similar al de una fotografía
un
marcado contraste con el estilo Renacentista de sus previos retratos.
La inscripción
en la esquina superior derecha de la pintura dice: "Alex, con
cariño pinté tu retrato, el es uno de mis camaradas para
siempre, Frida Kahlo, 30 años mas tarde".
En 1922, Frida empezó
las clases en la Escuela Nacional Preparatoria en la ciudad de México.
Allí, conoció y se enamoro de Alejandro Gómez Arias.
Durante tres años fueron inseparables. Alex, como Frida le llamaba,
estaba con ella en la tarde lluviosa de septiembre de 1925, cuando el
autobús en el que iban montados choco con un tranvía. Alejandro
no sufrió heridas serias y el fue quién convenció
a los doctores en el Hospital de la Cruz Roja de que atendieran a Frida,
cuando ya se marchaban pensando que las heridas que ella sufría
eran demasiado serias para sobrevivir y no había nada que hacer.
Sin su persistencia, Frida probablemente hubiera muerto.
Mientras se recuperaba
del accidente, Frida le envió innumerables cartas a Alex. En sus
cartas, se quejaba del dolor y de estar en cama, preguntándole
algunas veces "que va a pasar dentro de 30 años"
o "como voy a ser cuando tenga 30 años"
Frida y Alex se separaron
en Junio de 1928 y Frida pronto se dedicó a Diego Rivera.
Esta pintura estuvo
en "paradero desconocido" durante varios años
pero, a través de sus herederos, apareció de nuevo después
de la muerte de Gómez Arias en 1990. Se exhibió durante
la exposición Kahlo del 2005 en el museo Tate Modern de Londres
y otra vez en 2007 en el Palacio de Bellas Artes en la ciudad de México,
para la exposición del centenario de Frida. Raquel Tibol, una crítica
de arte Mexicana y autora de varios libros acerca de Kahlo, vio la pintura
en la exposición y la declaró "falsa".
Sin embargo, en una entrevista de 1950 por Olga Campos, Frida describió
la pintura que confirmó su autenticidad.
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