Portrait of
Miguel N. Lira

1927

Some of Frida's first attempts at painting were portraits of friends and family. This portrait is of the poet/writer Miguel N. Lira. Lira was also a member of "The Cachucas", a young people's political group, and was nicknamed "Chong Lee" by Frida because of his love for Chinese poetry. The portrait was requested by Lira himself. In the painting Lira is poised in the foreground with a background of eclectic symbols and objects, some of which are representative of his name. The Archangel Michael to his right symbolizes his forename "Miguel" while the lyre harp above his head refers to his surname "Lira". He holds an open book with symbols of fertility and Hebrew letters.

The colors in this painting are dark and gloomy which are common in Kahlo's paintings from this period. The background style reflects Frida's obscure primitive version of "Cubism" while the portrait of Lira uses elements borrowed from the Renaissance painter Botticelli and the Italian painter Modigliani.

Frida was very displeased with this painting and in a letter to her boyfriend Alejandro Gómez Arias she wrote: "I am painting a portrait of Lira, totally ugly. He wanted it with a background in the style of Gómez de la Serna. It's so bad that I simply don't know how he can tell me he likes it. Totally horrible…"

 

 

Oil on canvas
41½" x 29"
Tlaxcalteca Institute of Culture
Tlaxcala, Mexico

Óleo sobre lienzo
106 x 74 cm.
Instituto Tlaxcalteca de Cultura
Tlaxcala, México

 

Retrato de
Miguel N. Lira

1927

Algunos de los primeros intentos de Frida en pintura fueron retratos de amigos y familia. Este retrato es del poeta/escritor Miguel N. Lira. Lira era también un miembro de los "Cachucas", un grupo político de jóvenes y fue apodado por Frida "Chong Lee" debido a su amor por la poesía china. El retrato fue idea de Lira, quién se lo pidió a Frida. En el retrato, Frida pintó a Lira en primer plano, con un fondo de símbolos y objetos eclécticos, algunos de los cuales representan su nombre. A su derecha, el Arcángel Miguel representa su nombre, mientras que la lira encima de su cabeza se refiere a su apellido. Sujeta un libro abierto con símbolos de fertilidad y letras hebreas.

Los colores en esta pintura son oscuros y tristes, lo cual es común en las pinturas de Kahlo de este período. El estilo del fondo refleja la primitiva versión de Frida del cubismo mientras que el retrato de Lira usa elementos prestados de pintores del Renacimiento Italiano, como Boticelli y posteriores como Modigliani.

Frida estaba muy decepcionada con esta pintura y en una carta a su novio Alejandro Gómez Arias escribió: "Estoy pintando un retrato de Lira, totalmente feo. Lo quería con un fondo en el estilo de Gómez de la Serna. Es tan malo que simplemente no se como me puede decir que le gusta. Totalmente horrible…"

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