The
Adelita, Pancho Villa
and Frida
1927
After recovering
from her near fatal bus accident, Frida was once again with her old schoolmates.
She began to get involved with politics, following revolutionary ideas
and rediscovering her Mexican roots. In this primitive "Cubist"
style painting, she portrays herself in the center, with a portrait of
the revolutionary leader Pancho Villa above. She is flanked by two pictures
of very different styles and themes. The one to her right is a convoy
of revolutionary Zapatistas and their "soldieras" women "Adelitas"
crossing the valley of Mexico. In the background is Mexico's famous volcano,
Popocatpetl. The other picture to her left is a modern abstract view through
an architectural structure across a tiled floor. In this painting she
seems to try to combine both ideas, the Revolution and Mexicanism. She
is using the popular song "The Adelita" as part of the title
for this painting. "Adelita" is a camp-following young woman
who bewails the departure of her soldier lover.
The theme of this
painting was influenced by "estridentismo", a recent
movement in Mexico whose purpose was to develop social awareness and express
rebellion against the system. Although the movement was primarily a literary
trend it soon found its way onto the canvas. Artist who embraced the "estridentismo"
movement would often meet in city cafes to discuss their ideas. This painting
was intended to depict one such group meeting.
Before starting this
painting, Frida first drew a pencil sketch. The sketch was much more detailed
and complex and very different from the painting that followed. Missing
from the painting are most of the group members. Only one, a faceless
man, appears in the painting along with Frida. These differences suggest
that the painting is an unfinished work.
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Oil
on canvas mounted on board
25 5/8" x 17 3/4"
Tlaxcalteca Institute of Culture
Tlaxcala, Mexico
Óleo sobre lienzo montado
sobre madera
65 x 45 cm.
Instituto Tlaxcalteca
de Cultura
Tlaxcala, México
Pencil
Sketch Study
estudio del bosquejo del lápiz
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La Adelita,
Pancho Villa
y Frida
1927
Después de
recuperase del casi fatal accidente de autobús, Frida volvió
de nuevo con sus antiguos compañeros de escuela. Empezó
a involucrarse con política, siguiendo ideas revolucionarias y
redescubriendo sus raíces Mexicanas. Con este estilo primitivo
cubista que utilizaba en esta etapa, Frida se pintó en el centro
de este cuadro, con un retrato del líder revolucionario Pancho
Villa. A cada lado de Frida hay dos fotos de diferentes estilos y temas.
A su derecha hay un convoy de revolucionarios Zapatistas y sus mujeres
soldados "Adelitas", cruzando el valle de México. En
el fondo esta el famoso volcán mexicano Popocatpetl. A su izquierda
hay una vista moderna abstracta a través de una estructura arquitectónica
a través de un suelo de azulejos. En este retrato parece estar
combinando ambas ideas, la Revolución y el Mexicanismo. Usa una
canción popular, "La Adelita" como parte del título
para este retrato. "Adelita" es una joven mujer que marcha con
las tropas siguiendo a su amado.
El tema de esta pintura
fue influenciada por el "estridentismo", por entonces
un reciente movimiento en México cuya idea era desarrollar conciencia
social y expresar rebelión contra el sistema. Aunque el movimiento
era principalmente una tendencia literaria, pronto se coló en la
pintura. Los artistas que abrazaron el movimiento del "estridentismo"
a menudo se reunían en cafés de la ciudad para discutir
sus ideas. Este retrato pretendía mostrar una de estas reuniones
del grupo.
Antes de empezar
este retrato, Frida hizo un esbozo a lápiz. El esbozo era mucho
más detallado y complejo y muy diferente de la pintura que seguiría.
La mayor parte de los miembros del grupo no aparecen en el retrato. Solo
uno, un hombre sin cara, aparece en el retrato con Frida. Estas diferencias
podrían significar que la pintura es un trabajo inacabado.
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